.

سیستم کنترل خط تولید

سیستم کنترل خط تولید صنایع مختلف 

سیستم کنترل خط تولید (انگلیسیProduction line)، فرایندی پیوسته و پی‌درپی در کارخانه ها و کارگاه‌ها است؛ که به منظور تولید یک محصول پایانی از فرآورده‌های خام، یا آماده‌سازی و مناسب کردن مواد اولیه برای استفاده شدن در مرحلهٔ بعدی تولید یک محصول نهایی، از آن استفاده می‌شود. مجموعهٔ این عملیات پیوسته می‌تواند شامل فراوری، پالایش یا مونتاژ (سوار کردن قطعات تشکیل دهندهٔ یک محصول) باشد.

فرآیندهای اولیه تولید به دلیل در دسترس بودن منبع انرژی محدود بود، آسیاب‌های بادی و آسیاب‌های آبی نیرو را برای فرآیندهای  خام تامین می‌کردند و نیروی انسانی برای فعالیت‌هایی که نیاز به دقت بیشتری دارند استفاده می‌شدند. در قرون قبل، با مواد خام، قدرت و پرسنل اغلب در مکان های مختلف، تولید در تعدادی از سایت ها توزیع می شد. تمرکز تعداد افراد در کارخانه‌ها، که نمونه‌ای از کارخانه‌های پنبه ریچارد آرکرایت بود، حرکت به سمت مکان‌یابی فرآیندهای فردی را آغاز کرد.

با ظهور انقلاب صنعتی ، از تبدیل مواد خام به کالاهای مفید، گام بعدی مفهوم خط مونتاژ بود که توسط الی ویتنی معرفی شد. این به مرحله بعدی در شرکت فورد موتور در سال 1913 منتقل شد، جایی که هنری فورد نوآوری حرکت مداوم اتومبیل‌هایی را که در حال مونتاژ در کنار ایستگاه‌های کاری فردی بودند، معرفی کرد. این ایده استانداردسازی را معرفی کرد.

خط مونتاژ ترکیبی از زنجیر و حلقه‌های بسیاری بود که برای قرار دادن قطعات مختلف در نقاط مختلف خودرو حرکت می‌کردند. شاسی ماشین در طول خط 45 متری توسط یک نوار نقاله زنجیری حرکت داده شد و سپس 140 کارگر قطعات تعیین شده خود را روی شاسی اعمال کردند. کارگران دیگر قطعات اضافی را برای خودروسازان آوردند تا آنها را ذخیره کنند. خط مونتاژ زمان مونتاژ هر وسیله نقلیه را کاهش داد. زمان تولید برای یک خودرو از بیش از دوازده ساعت به تنها 93 دقیقه کاهش یافت.

جهت مشاوره و سرمایه گذاری در خصوص سیستم کنترل خط تولید  با شرکت بازرگانی و توسعه انرژی ثابت تماس بگیرید . 

مرجع خاص