.

طرح نیروگاه خورشیدی

نیروگاه خورشیدی از تبدیل انرژی  نور خورشید به الکتریسیته استفاده می کند ، که این کار  یا به طور مستقیم با استفاده از سلولهای  فتوولتائیک (PV) ، یا به طور غیرمستقیم با استفاده از انرژی خورشیدی متمرکز یا ترکیبی از هر دو انجام می شود . 

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به سه  دلیل عمده ، رو به اتمام بودن سوختهای فسیلی و افزایش قیمت این سوختها و مسائل محیط زیستی ، در سال های اخیر رشد بسیار زیادی را داشته است . در سال 2015 توافقنامه پاریس برای محدود کردن تولید کربن در جهان به امضاء و تایید تمام کشورهای جهان رسید . از آن زمان ، تلاش بسیار زیادی برای تولید تکنولوژی های تولید انرژی تجدید پذیر و کاهش هزینه های ساخت آنها بعمل آمده است . منبع تمام انرژی ها غیر از انرژی زمین گرمایی ( که آن هم در اصل منشاء خورشیدی دارد )  در کره زمین ،  انرژی خوشیدی است .

در طرح نیروگاه خورشیدی از تبدیل انرژی  نور خورشید به الکتریسیته استفاده می کند ، که این کار  یا به طور مستقیم با استفاده از سلولهای  فتوولتائیک (PV) ، یا به طور غیرمستقیم با استفاده از انرژی خورشیدی متمرکز یا ترکیبی از هر دو انجام می شود . سلول های فتوولتائیک نور را با استفاده از اثر فتوولتائیک به جریان الکتریکی تبدیل می کنند. سیستم‌های انرژی خورشیدی متمرکز از عدسی‌ها یا آینه‌ها و سیستم‌های ردیابی خورشیدی استفاده می‌کنند تا ناحیه بزرگی از نور خورشید را به یک نقطه داغ متمرکز کنند، که این کار اغلب برای به حرکت درآوردن یک توربین بخار می باشد . برای جزئیات بیشتر به مقالات سایت شرکت بازرگانی و توسعه انرژی ثابت رجوع نمائید .

فتوولتائیک ها در ابتدا صرفاً به عنوان منبع برق برای کاربردهای کوچک و متوسط ​​استفاده می شدند، از ماشین حسابی که توسط یک سلول خورشیدی تغذیه می شد تا خانه های راه دور که توسط یک سیستم PV پشت بام خارج از شبکه تغذیه می شد. نیروگاه های خورشیدی متمرکز تجاری ، برای اولین بار در دهه 1980 توسعه یافتند. از آن زمان ، با کاهش هزینه برق خورشیدی، سیستم های PV خورشیدی متصل به شبکه ،  کم و بیش به طور تصاعدی رشد کرده اند. میلیون ها تاسیسات و نیروگاه های فتوولتائیک در مقیاس گیگاوات ساخته شده و در حال ساخت هستند. انرژی خورشیدی PV به سرعت تبدیل به یک فناوری کم کربن قابل دوام شده است، و از سال 2020، ارزان ترین منبع برق در تاریخ را فراهم می کند.

از سال 2021، انرژی خورشیدی ،  4 درصد از برق جهان را تولید می کند، این را  با 1 درصد در سال 2015 مقایسه نمایید  که توافقنامه پاریس برای محدود کردن تغییرات محیط زیستی و آب و هوایی امضا شد. انرژی خورشیدی همراه با انرژی بادی ، ارزان‌ترین هزینه الکتریسیته، در مقیاس شهری است. آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2021 اعلام کرد که تحت سناریوی «صفر خالص تا 2050»، انرژی خورشیدی حدود 20 درصد از مصرف انرژی در سراسر جهان را تامین می‌کند و انرژی خورشیدی بزرگترین منبع برق جهان خواهد شد .

SOLAR_POWER PLANT

انرژی خورشیدی در ایران

کشور ایران در میان مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که البته بالاتر از میزان میانگین جهانی است. در ایران به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است که بسیار قابل توجه است.

از این رو نیروگاهها و مزرعه های خورشیدی زیادی نصب و راه اندازی شده اند و تعداد بیشماری طرح نیروگاه خورشیدی توسط بخشهای دولتی ، عمومی و خصوصی در حال احداث می باشند . ظرفیت نصب شده نیروگاههای خورشیدی تا سال 1400  حدود 250 هزار کیلو وات بوده است و این رقم بشدت در حال افزایش می باشد .

SOLAR_POWER_PLANT3

جهت مشاوره در خصوص سرمایه گذاری در نیروگاههای خورشیدی با شرکت بازرگانی و توسعه انرژی ثابت تماس بگیرید . 

مرجع خاص

محصولات مرتبط

محصولات برتر هفته