.

نیروگاه سیکل ترکیبی

دمای خروجی گازهای دودکش توربین گازی بسیار بالاست.درسیکل ترکیبی  گرمای هدر رفته از توربین گازی برای تولید بخار و  تولید برق اضافی از طریق یک توربین بخار استفاده می شود.توربین گاز یکی از کارآمدترین توربین ها برای تبدیل سوخت های گازی به توان مکانیکی یا برق است.

در نیروگاه سیکل ترکیبی همانطور که از نام آن پیداست، فناوری‌های گاز و بخار موجود را در یک واحد ترکیب می‌کند و باعث بهبود قابل توجهی در راندمان حرارتی نسبت به نیروگاه بخار معمولی می‌شود. در یک نیروگاه سیکل ترکیبی CCGT، با کانل کشی گاز خروجی از اگزوز توربین گاز به یک مولد بخار بازیابی حرارت، راندمان حرارتی تقریباً به 50 تا 60 درصد افزایش می یابد.گرمای بازیافتی در این فرآیند برای به حرکت درآوردن یک توربین بخار با خروجی الکتریکی تقریباً 50 درصد ژنراتور توربین گاز کافی است.

در بعضی از نیروگاههای سیکل ترکیبی (سیستم تک شفت ) ، توربین گاز و توربین بخار به یک ژنراتور واحد کوپل شده اند. برای راه‌اندازی یا کارکرد توربین گاز به تنهایی در این نیروگاهها ، می‌توان توربین بخار را با استفاده از کلاچ هیدرولیک جدا کرد. از نظر سرمایه گذاری کلی، یک سیستم تک شفت معمولاً حدود 5 درصد هزینه کمتری دارد، با سادگی عملیاتی آن معمولاً منجر به قابلیت اطمینان بالاتر می شود.

برای این مشکل متاسفیم

دوباره با کلمه مورد جستجوی خود جستجو فرمائید