.

تجهیزات جانبی نیروگاه ( BOP )

جهیزات و سیستمهای جانبی نیروگاه (BoP) یک اصطلاح مهندسی است که به اجزای مختلف پشتیبانی و کمکی یک سیستم نیروگاهی مورد نیاز برای تولید انرژی اشاره دارد.

تجهیزات و سیستمهای جانبی نیروگاه (BoP) یک اصطلاح مهندسی است که به اجزای مختلف پشتیبانی و کمکی یک سیستم نیروگاهی مورد نیاز برای تولید انرژی اشاره دارد. سیستم‌های BoP پشتیبانی لازم برای کارکرد پایدار و کارآمد کارخانه را فراهم می‌کنند. برخی ازتجهیزات BOP مهم نیروگاه عبارتند از اینورترها، ترانسفورماتورها، تابلو برق، بریکرها و غیره در حالی که تجهیزات اصلی تولید برق شامل توربین ها، ژنراتورهای برق و غیره می باشند .

بی او پی نیروگاه  از هر دو مجموعه الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است:

تجهیزات جانبی BOP الکتریکی کارخانه (EBoP)

سیستم های EBoP با استفاده از دستگاه های الکتریکی با ولتاژ پایین، متوسط ​​و بالا، اجزای نیروگاه را تنظیم، نظارت و محافظت می کنند. برخی از سیستم های EBoP عبارتند از:

ترانسفورماتورهای قدرت - برای افزایش یا کاهش ولتاژ به سطوح مورد نیاز برای حفظ کارآمدی نیروگاه استفاده می شود.

ترانسفورماتورهای کمکی - در کنار ترانسفورماتورهای قدرت برای تامین برق تجهیزات مختلف کمکی نیروگاه در طول عملیات عادی بکار می روند .

بریکر – دستگاه های قطع/سوئیچینگ برق خودکار که برای حفاظت از جریان اضافه و اتصال کوتاه در نیروگاه ها استفاده می شود. بریکرها  یک تجهیز EBoP ضروری هستند که به جلوگیری از آسیب به اجزای حساس نیروگاه کمک می کنند.

تابلو برق – تابلو برق از نظر عملکرد مشابه بریکر ، ترکیبی از وسایل کلیدزنی، فیوزها و قطع کننده های مدار است. وظیفه اصلی تابلو برق جداسازی بخش هایی از سیستم های الکتریکی است که در آن عیب شناسایی شده است. نیروگاه ها برای حفاظت در برابر جریان اضافه در دستگاه هایی مانند ترانسفورماتور، موتور، پمپ و غیره از تابلو برق فشار قوی و فشار پایین استفاده می کنند.

برقگیر – برقگیرها وسایلی هستند که برای حفاظت از اضافه ولتاژ در نیروگاه ها استفاده می شوند. آنها معمولاً بین یک ترمینال رسانا در نقطه اتصال به تجهیزات و یک نقطه زمین وصل می شوند و کانال ها به محض وقوع، ولتاژ اضافی را به طور ایمن از بین می برند. نوسانات برق یا ولتاژهای گذرا می توانند در صورت عدم کاهش به اجزای الکتریکی آسیب بزنند.

شینه ها  - شینه ها انرژی الکتریکی را از بخش تولید به ترانسفورماتورهای افزایش دهنده انتقال می دهند. شینه نواری از فلز مسی برهنه است که معمولاً در داخل تابلو یا تابلو برق قرار می گیرد و توزیع توان بالایی را امکان پذیر می کند.

BOP مکانیکی نبروگاه (MBoP)

سیستم‌های MBoP از سیستم‌های کمکی غیر الکتریکی تشکیل شده‌اند که اجزای نیروگاه را به طور کارآمد حفظ می‌کنند. تعادل مکانیکی کارخانه می تواند شامل سیستم های هوای ابزار و سرویس، هیدرولیک و سیستم های گرمایش و سرمایش باشد. BOP مکانیکی بسته‌های زیر را ارائه می‌کند:

مهندسی BOP

سیستم تخلیه ، ذخیره و  ارسال سوخت مایع – این سیستم برای تخلیه سوخت مایع از تانکرها ، جمع آوری سوخت در مخازن ، گرمایش سوخت مایع ، ارسال سوخت به محفظه احتراق طراحی می شود .

سیستم های فیلتر و تصفیه  سوخت گاز - سیستم های تصفیه سوخت  گاز برای حذف جامدات، مایعات و آئروسل ها از گاز طبیعی طراحی شده اند.

سیستم های تقلیل دهنده فشارگاز - طراحی شده برای کاهش فشار خط لوله گاز به طور ایمن و دقیق به حداکثر فشار ورودی توربین گاز یا موتور رفت و برگشتی.

پکیج های کاهش NOx - کاهش NOx با تزریق آمونیاک بی آب یا آبی به اگزوز توربین  و سپس در بستر کاتالیزور برای تبدیل NOx به نیتروژن و بخار آب انجام می شود. پکیج های کاهش NOx شامل واحدهای کنترل جریان آمونیاک، ایستگاه های تخلیه آمونیاک، بسته های حمل و نقل آمونیاک و غیره است.

پکیج ‌های تولید نیتروژن – نیتروژن برای گاز آب‌بندی، پرژمسیرها و سایر کاربردهای کاربردی استفاده می‌شود. پکیج های تولید نیتروژن برای عرضه مداوم گاز نیتروژن خالص 95 تا 99.95 درصد طراحی شده اند.

سیستم‌های حفاظت در برابر آتش – سیستم‌های حفاظت آتش از احتراق تصادفی در تجهیزات تولیدی مانند محفظه های احتراق توربین‌ها جلوگیری می‌کنند و به آن پاسخ می‌دهند. هنگامی که آتش‌سوزی تشخیص داده می‌شود، سیستم بلافاصله زنگ خطر را به صدا در می‌آورد، کارخانه را خاموش می‌کند و اقداماتی را برای خاموش کردن آن آغاز می‌کند. سیستم های حفاظت در برابر آتش جزء حیاتی سیستم های MBoP هستند که هم از تجهیزات  و هم از پرسنل در محل محافظت می کنند.

سیستم های هوای فشرده – تامین مداوم هوای فشرده (هوای بالاتر از فشار اتمسفر) برای کارکرد پمپ ها، شیرهای پنوماتیک، پره های راهنما و سایر تجهیزات در نیروگاه. دو نوع هوا در یک نیروگاه مورد نیاز است - هوای ابزار و هوای سرویس. هوای ابزار برای کار با تجهیزات استفاده می شود در حالی که هوای سرویس برای نگهداری کارخانه استفاده می شود (مانند تمیز کردن، خشک کردن).

سیستمهای دیگری مانند ساختمان اداری ، ایستگاه آتش نشانی ، روشنایی معابر ،  سالن غذاخوری ، تصفیه آب و فاضلاب  ، سیستم جمع آوری آبهای سطحی و غیره نیز از اجزای BOP محسوب می شوند .

مهندسی BoP

با انتخاب صحیح سیستم های الکتریکی و مکانیکی کمکی، می توان کارایی و قابلیت اطمینان نیروگاه های صنعتی را بهینه کرد. مهندسی BoP به طور قابل توجهی زمان خرابی عملیات را کاهش می دهد و به افزایش بهره وری و نتیجه نهایی تبدیل می شود.

BOP2

جهت مشاوره در خصوص سرمایه گذاری در نیروگاههای مقیاس کوچک با شرکت بازرگانی و توسعه انرژی ثابت  تماس بگیرید.

مرجع خاص

محصولات مرتبط

محصولات برتر هفته